
LAS VEGAS: Robot o imieniu Forpheus robi więcej niż grę w tenisa stołowego.
Potrafi odczytać mowę ciała, aby ocenić zdolność przeciwnika i zaoferować radę i zachętę.
“Będzie starał się zrozumieć twój nastrój i zdolność grania oraz przewidzieć trochę na temat twojego następnego strzału”, powiedział Keith Kersten z japońskiego Omron Automation, który opracował Forpheus, aby zaprezentować swoją technologię.
“Nie sprzedajemy robotów ping-pongowych, ale używamy Forpheus, aby pokazać, jak technologia działa z ludźmi”, powiedział Kersten.
Forpheus jest jednym z kilku urządzeń pokazanych na tegorocznych targach Consumer Electronics Show, które podkreślają, jak roboty mogą stać się bardziej ludzkie, uzyskując “inteligencję emocjonalną” i empatię.
Chociaż ta specjalizacja wciąż się rozwija, pojęcie empatii robotycznej wydaje się być silnym tematem na wielkim zgromadzeniu specjalistów od technologii w Las Vegas.
Honda, japoński gigant samochodowy, uruchomił nowy program robotyki o nazwie Empower, Experience, Empathy, w tym jego nowy robot 3E-A18, który “pokazuje współczucie dla ludzi z różnymi wyrazami twarzy”, zgodnie z oświadczeniem.
Chociaż empatia i inteligencja emocjonalna niekoniecznie wymagają humanoidalnej formy, niektórzy producenci robotów pracują nad formą i funkcją.
“Pracowaliśmy bardzo ciężko nad stworzeniem emocjonalnego robota”, powiedział Jean-Michel Mourier z francuskiej Blue Frog Robotics, która sprawia, że towarzysz i robot społecznościowy o nazwie Buddy, zostanie wydany jeszcze w tym roku.
“Ma złożony mózg” – powiedział Mourier na imprezie CES. “Poprosi cię o pieszczotę, albo zacznie się wściekać, jeśli go oszukasz”.
Inne roboty, takie jak Sanbot Qihan Technology i SoftBank Robotics ‘Pepper, są “humanizowane”, ucząc je czytania i reagowania na stany emocjonalne ludzi.
Pepper “potrafi interpretować uśmiech, marszczyć brwi, twój ton głosu, a także leksykalne pole, którego używasz, i niewerbalny język, taki jak kąt głowy”, mówi SoftBank.
Robot w ludzkich butach
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej w robotach jest trudnym zadaniem, łączącym wykorzystanie komputerowej “wizji” do interpretowania obiektów i ludzi oraz tworzenia oprogramowania, które może odpowiednio reagować.
“Empatia jest celem: robot stawia się na czele człowieka, a to prawie tak trudne, jak to tylko możliwe” – powiedział Patrick Moorhead, analityk ds. Technologii Moor Insights & Strategy.
“Nie chodzi tylko o technologię, ale o psychologię i zaufanie.”
Moorhead powiedział, że technologia ta jest wciąż na wczesnym etapie, ale obiecuje w niektórych obszarach, zauważając, że istnieje duże zainteresowanie Japonią w związku z brakiem opiekunów dla osób starszych.
“W pewnym sensie może to być trochę przerażające, jeśli płaczesz, a robot próbuje cię pocieszać” – powiedział.
“Jeśli nie masz przyjaciół, najlepszą rzeczą jest robot przyjaciela, a introwertycy mogą czuć się bardziej komfortowo, rozmawiając z robotem”.
“Chip emocjonalny”
Jeden wystawca CES zaoferował obietnicę pójścia dalej niż obecne urządzenia poprzez opracowanie “układu emocji”, który pozwala robotom przetwarzać emocje w sposób podobny do ludzkiego.
“Przeprowadziliśmy wiele badań nad wykrywaniem ludzkich emocji, robimy coś zupełnie odwrotnego, syntetyzujemy emocje związane z maszyną”, powiedział Patrick Levy-Rosenthal, założyciel nowojorskiego Emoshape, który produkuje chip dla partnerów w grach, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość oraz inne sektory.
Może być używany do zasilania humanoidalnego robota lub innych urządzeń. Na przykład, e-reader może lepiej zrozumieć tekst, który będzie wlewał więcej emocji w opowiadaniu historii.
Jeśli chodzi o Forpheus, Kersten powiedział, że zdolność robota do pomagania ludziom w ulepszaniu ich umiejętności w tenisie stołowym może mieć wiele zastosowań dla sportu, biznesu i innych.
“Można wyczuć, jak ludzie czują się, gdy są uważni lub w dobrym stanie do prowadzenia”, powiedział.
Innym kluczowym zastosowaniem może być opieka zdrowotna, powiedział: “W placówce dla osób w podeszłym wieku można ustalić, czy ktoś jest w niebezpieczeństwie i potrzebuje pomocy”.